•  
  • Instytut
    • Struktuta Instytutu
    • Władze
    • Rada Instytutu
    • Absolwenci
    • Ogłoszenia Instytutu
    • Konsultacje pracowników semestr letni 2018/2019
    • Kontakt (AKTUALNY)
  • Nauka
    • Zeszyty Naukowe
    • Konferencje
    • Zebrania Naukowe
    • P.T. Filozoficzne
  • Dydaktyka
    • Kierunki studiów
    • Efekty kształcenia
    • Jakość kształcenia
    • Regulamin dyplomowania
    • Studia podyplomowe
    • Koła Naukowe
  • Pracownicy
    • Filek Tadeusz Jacek, prof. dr hab
    • Gałecki Sebastian, dr
    • Wiśniewski Ryszard, prof. UJD
    • Grygiel Joanna, prof. UJD
    • Miszczyński Ryszard, dr
    • Olech Adam, prof. UJD
    • Oziębłowski Mariusz, dr
    • Perek Marek, dr
    • Płóciennik Michał, mgr
    • Popowski Henryk, dr
    • Sajdek Wiesława, prof. UJD
    • Sitek Grzegorz, dr
    • Woźniczka Maciej, prof. UJD
    • Wójcik Wiesław, prof. UJD
  • Dla pracowników
    • ogłoszenia dla pracowników
    • pliki do pobrania
    • strona pracowników UJD
    • plany zajęć
    • USOSweb UJD
    • EGERIA - zakupy
    • EOD
    • portal pracowniczy UJD
    • poczta UJD
    • Archiwum Prac Dyplomowych
  • Dla studentów
    • Konsultacje pracowników IF
    • Informacje Dziekanatu
    • Ogłoszenia Instytutu
    • Harmonogramy egzaminów
    • Praktyki studenckie
    • Plany zajęć
    • USOSweb UJD
  • Dla kandydatów
  • Galeria
    • Prezentacje
  • Ogłoszenia
  • archiwalna strona www
  • » Kierunki studiów
  • » Efekty kształcenia
  • » Jakość kształcenia
  • » Regulamin dyplomowania
  • » Studia podyplomowe
  • » Koła Naukowe
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Dydaktyka » Kierunki studiów » Filozofia /studia II stopnia/

 

 

Filozofia

studia stacjonarne drugiego stopnia

 

Specjalności: 

  • Filozofia teoretyczna

  • Filozofia nowych mediów

  • Filozofia nauczycielska

 

 

Przyjęty program stacjonarnych studiów Filozofia studia drugiego stopnia zapewnia uzyskanie wszechstronnej i pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu klasycznego kanonu dyscyplin filozoficznych oraz z zakresu współczesnej problematyki filozoficznej. Program ten jest uzupełniony wiedzą ogólnohumanistyczną i społeczną oraz wzbogacony przedmiotami do wyboru z zakresu szczegółowej problematyki filozoficznej. Zdobyta wiedza humanistyczna i społeczna pozwala absolwentowi nie tylko orientować się w problematyce filozoficznej, ale także rozumieć zachodzące przemiany kulturowo-cywilizacyjne - zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Daje także nieosiągalne na innych kierunkach studiów umiejętności w całościowym ujmowaniu zjawisk kulturowych w ich warstwach społecznych, politycznych, ekonomicznych, naukowych, artystycznych i obyczajowych. Ukończenie studiów filozoficznych drugiego stopnia zapewnia także wiedzę o charakterze operacyjnym niezbędną do takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka prowadzenia dyskusji, argumentowania, dialogu, krytycznego oglądu postaw światopoglądowych, ideologicznych i politycznych.

 

Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia jest przygotowany do pracy w różnych dziedzinach życia społecznego i kulturowego - w instytucjach kulturalno-oświatowych, politycznych, w środkach masowego przekazu - a także w nowoczesnych korporacjach, które coraz częściej zatrudniają absolwentów studiów filozoficznych z uwagi na ich specyficzne umiejętności stawiania problemów i nieszablonowego ich rozwiązywania.

 

Sylwetka absolwenta

Studia drugiego stopnia na kierunku filozofia są kontynuacją i dopełnieniem studiów licencjackich - są adresowane przede wszystkim dla absolwentów studiów filozoficznych pierwszego stopnia, aczkolwiek są również dostępne dla absolwentów innych kierunków zakończonych licencjatem.

Absolwent studiów drugiego stopnia posiada rozbudowaną i pogłębioną wiedzę oraz umiejętności dalece wykraczające poza podstawy wykształcenia filozoficznego. Absolwent ów potrafi interpretować klasyczne idee filozoficzne i związane z nimi problemy we współczesnym kontekście kulturowym. Umie te problemy charakteryzować, korzystając z wiedzy z zakresu historii filozofii, logiki, ontologii i metafizyki, epistemologii, etyki i estetyki. Wykazuje się dobrą orientacją w tradycji filozoficznej - zna jej podstawowe koncepcje, nurty i stanowiska, potrafi interpretować ich problematykę w kontekście wybranych zagadnień szczegółowych zarówno filozoficznych, jak i naukowych zagadnień pozafilozoficznych, które mimo pozornej filozoficznej neutralności, zawsze tkwią w określonym paradygmacie filozoficznego myślenia.

 

Kompetencje społeczne absolwenta zawierają się w ponadstandardowej zdolności twórczego i krytycznego myślenia oraz formułowania, przedstawiania i uzasadniania własnych poglądów. Rozległa wiedza o człowieku, społeczeństwie i kulturze umożliwia mu osobistą diagnozę kondycji jednostki ludzkiej w wymiarze światopoglądowym, religijnym i moralnym. Umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych pozwala absolwentowi na stosowanie jej w różnych sytuacjach interpersonalnych, dobieranie i formułowanie odpowiednich strategii argumentacyjnych, konstruowanie wielostronnej odpowiedzi na krytykę. Absolwent posiada ponadto pogłębioną wiedzę o założeniach aksjologicznych konstytuujących struktury, interakcje i instytucje społeczne oraz wiedzę o źródłach norm, ich naturze, zmianach oraz sposobach wpływania na ludzkie zachowania.

 

Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia posiada także pogłębioną znajomość rozumienia, analizy i interpretacji tekstu filozoficznego - również filozoficznego tekstu obcojęzycznego. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (studiów doktoranckich), do pracy badawczej w zakresie filozofii oraz do pracy w zawodach wymagających kompetencji krytycznych, interpretacyjnych i argumentacyjnych.

 

Absolwent specjalności „Filozofia teoretyczna" posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych koncepcji filozoficznych. Analizuje i wykorzystuje współczesne idee filozoficzne w procesach kulturowych i społecznych. Aplikuje wiedzę o współczesnych dyscyplinach filozoficznych i aktualnym stanie badań w konkretnych sytuacjach problemowych. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.

 

Absolwent specjalności „Filozofia nowych mediów" posiada wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych technik komunikacji. Dostrzega powiązania nowych mediów z innymi dyscyplinami nauk, ma umiejętność odbierania, rozumienia i interpretowania zachowań w nowych mediach. Absolwent tej specjalności posiada kompetencje pozwalające mu wykorzystywać nowe media do aktywnego komunikowania się i budowania poprawnych relacji społecznych. Jest wyposażony w umiejętność analizy i odpowiedzialnego posługiwania się współczesnymi narzędziami komunikacyjnymi oraz możliwościami technologicznymi nowych mediów. Identyfikuje związki pomiędzy współczesnymi ideami filozoficznymi a transformacjami przestrzeni informacyjnej. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.

 

Absolwent specjalności „Filozofia nauczycielska" posiada - oprócz pogłębionej wiedzy filozoficznej - wiedzę oraz umiejętności w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania filozofii i etyki oraz podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą procesów rozwoju, wychowania i nauczania. Jest przygotowany do prowadzenia lekcji z filozofii i etyki we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Posiada kompetencje do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do analizy i interpretacji typowych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi animować i wspierać rozwój ucznia. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności.

 

 


« wstecz
| Instytut | Nauka | Dydaktyka | Pracownicy | Dla pracowników | Dla studentów | Dla kandydatów | Galeria | Ogłoszenia | archiwalna strona www

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 1 | Wszystkich wizyt: