Dydaktyka » Kierunki studiów » Filozofia /studia II stopnia/
Filozofia
studia stacjonarne drugiego stopnia
Specjalności:
-
Filozofia teoretyczna
-
Filozofia nowych mediów
-
Filozofia nauczycielska
Przyjęty program stacjonarnych studiów Filozofia studia drugiego stopnia zapewnia uzyskanie wszechstronnej i pogłębionej wiedzy i umiejętności z zakresu klasycznego kanonu dyscyplin filozoficznych oraz z zakresu współczesnej problematyki filozoficznej. Program ten jest uzupełniony wiedzą ogólnohumanistyczną i społeczną oraz wzbogacony przedmiotami do wyboru z zakresu szczegółowej problematyki filozoficznej. Zdobyta wiedza humanistyczna i społeczna pozwala absolwentowi nie tylko orientować się w problematyce filozoficznej, ale także rozumieć zachodzące przemiany kulturowo-cywilizacyjne - zarówno w przeszłości, jak i współcześnie. Daje także nieosiągalne na innych kierunkach studiów umiejętności w całościowym ujmowaniu zjawisk kulturowych w ich warstwach społecznych, politycznych, ekonomicznych, naukowych, artystycznych i obyczajowych. Ukończenie studiów filozoficznych drugiego stopnia zapewnia także wiedzę o charakterze operacyjnym niezbędną do takich form aktywności intelektualnych, jak sztuka prowadzenia dyskusji, argumentowania, dialogu, krytycznego oglądu postaw światopoglądowych, ideologicznych i politycznych.
Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia jest przygotowany do pracy w różnych dziedzinach życia społecznego i kulturowego - w instytucjach kulturalno-oświatowych, politycznych, w środkach masowego przekazu - a także w nowoczesnych korporacjach, które coraz częściej zatrudniają absolwentów studiów filozoficznych z uwagi na ich specyficzne umiejętności stawiania problemów i nieszablonowego ich rozwiązywania.
Sylwetka absolwenta
Studia drugiego stopnia na kierunku filozofia są kontynuacją i dopełnieniem studiów licencjackich - są adresowane przede wszystkim dla absolwentów studiów filozoficznych pierwszego stopnia, aczkolwiek są również dostępne dla absolwentów innych kierunków zakończonych licencjatem.
Absolwent studiów drugiego stopnia posiada rozbudowaną i pogłębioną wiedzę oraz umiejętności dalece wykraczające poza podstawy wykształcenia filozoficznego. Absolwent ów potrafi interpretować klasyczne idee filozoficzne i związane z nimi problemy we współczesnym kontekście kulturowym. Umie te problemy charakteryzować, korzystając z wiedzy z zakresu historii filozofii, logiki, ontologii i metafizyki, epistemologii, etyki i estetyki. Wykazuje się dobrą orientacją w tradycji filozoficznej - zna jej podstawowe koncepcje, nurty i stanowiska, potrafi interpretować ich problematykę w kontekście wybranych zagadnień szczegółowych zarówno filozoficznych, jak i naukowych zagadnień pozafilozoficznych, które mimo pozornej filozoficznej neutralności, zawsze tkwią w określonym paradygmacie filozoficznego myślenia.
Kompetencje społeczne absolwenta zawierają się w ponadstandardowej zdolności twórczego i krytycznego myślenia oraz formułowania, przedstawiania i uzasadniania własnych poglądów. Rozległa wiedza o człowieku, społeczeństwie i kulturze umożliwia mu osobistą diagnozę kondycji jednostki ludzkiej w wymiarze światopoglądowym, religijnym i moralnym. Umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych i społecznych pozwala absolwentowi na stosowanie jej w różnych sytuacjach interpersonalnych, dobieranie i formułowanie odpowiednich strategii argumentacyjnych, konstruowanie wielostronnej odpowiedzi na krytykę. Absolwent posiada ponadto pogłębioną wiedzę o założeniach aksjologicznych konstytuujących struktury, interakcje i instytucje społeczne oraz wiedzę o źródłach norm, ich naturze, zmianach oraz sposobach wpływania na ludzkie zachowania.
Absolwent studiów filozoficznych drugiego stopnia posiada także pogłębioną znajomość rozumienia, analizy i interpretacji tekstu filozoficznego - również filozoficznego tekstu obcojęzycznego. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (studiów doktoranckich), do pracy badawczej w zakresie filozofii oraz do pracy w zawodach wymagających kompetencji krytycznych, interpretacyjnych i argumentacyjnych.
Absolwent specjalności „Filozofia teoretyczna" posiada pogłębioną wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych koncepcji filozoficznych. Analizuje i wykorzystuje współczesne idee filozoficzne w procesach kulturowych i społecznych. Aplikuje wiedzę o współczesnych dyscyplinach filozoficznych i aktualnym stanie badań w konkretnych sytuacjach problemowych. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.
Absolwent specjalności „Filozofia nowych mediów" posiada wiedzę oraz umiejętności w zakresie współczesnych technik komunikacji. Dostrzega powiązania nowych mediów z innymi dyscyplinami nauk, ma umiejętność odbierania, rozumienia i interpretowania zachowań w nowych mediach. Absolwent tej specjalności posiada kompetencje pozwalające mu wykorzystywać nowe media do aktywnego komunikowania się i budowania poprawnych relacji społecznych. Jest wyposażony w umiejętność analizy i odpowiedzialnego posługiwania się współczesnymi narzędziami komunikacyjnymi oraz możliwościami technologicznymi nowych mediów. Identyfikuje związki pomiędzy współczesnymi ideami filozoficznymi a transformacjami przestrzeni informacyjnej. Wykorzystuje możliwości refleksji humanistycznej dla kreacji i modyfikacji różnorodnych typów więzi i struktur społecznych.
Absolwent specjalności „Filozofia nauczycielska" posiada - oprócz pogłębionej wiedzy filozoficznej - wiedzę oraz umiejętności w zakresie dydaktyki i metodyki nauczania filozofii i etyki oraz podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą procesów rozwoju, wychowania i nauczania. Jest przygotowany do prowadzenia lekcji z filozofii i etyki we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek. Posiada kompetencje do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do analizy i interpretacji typowych sytuacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Potrafi animować i wspierać rozwój ucznia. Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności.