- » Filek Tadeusz Jacek, prof. dr hab
- » Gałecki Sebastian, dr
- » Wiśniewski Ryszard, prof. UJD
- » Grygiel Joanna, prof. UJD
- » Miszczyński Ryszard, dr
- » Olech Adam, prof. UJD
- » Oziębłowski Mariusz, dr
- » Perek Marek, dr
- » Płóciennik Michał, mgr
- » Popowski Henryk, dr
- » Sajdek Wiesława, prof. UJD
- » Sitek Grzegorz, dr
- » Woźniczka Maciej, prof. UJD
- » Wójcik Wiesław, prof. UJD
Pracownicy » Perek Marek, dr » dorobek naukowy
Monografie naukowe:
1. Przemiany tradycji myślowych na przykładzie fundamentalnych teorii fizycznych, Wyd. WSP w Częstochowie, Częstochowa 2000, ss. 270.
Publikacje w czasopismach naukowych
1. Obraz świata współczesnych nauk fizykalnych a problematyka antropologiczna [w:] „Filozofia i Socjologia", III, WSP Częstochowa 1995, ss. 21-37.
2. Pojęcie niewspółmierności a problem wyrażania stosunku między porównywanymi obiektami, [w:] „W stronę filozoficznego doświadczenia. Antropologiczno-epistemologiczne aplikacje myślenia filozoficznego", Hubert Mikołajczyk (red.), WSP Częstochowa 1996, ss. 139-158.
3. Kuhnowskie pojęcie paradygmatu i niewspółmierności a holizm struktur językowych, [w:] „Z problemów lingwistyki kognitywnej. Znaczenie przekazu językowego w nauce", Ryszard Miszczyński (red.), WSP Częstochowa 1996, ss. 21-36.
4. Holizm wiedzy naukowej i jego epistemologiczne następstwa w poglądach Quine'a i Kuhna, [w:] „Filozofia i Socjologia", V, WSP Częstochowa 1997, ss. 23-34.
5. Problem internalizacji wiedzy naukowej. Nauczanie filozofii a kształtowanie świadomości duchowej jedności Europy, [w:] „Filozofia - sztuka myślenia i dobro wspólne. Sposoby uczenia się i nauczania filozofii", Maciej Woźniczka (red), WSP Częstochowa 1998, ss. 123-132.
6. Część czy całość. Implikacje ontologicznych założeń o wewnętrznej strukturze składników rzeczywistości, [w:] „Dylematy filozofii", Dorota Probucka (red.), Kraków 1999, ss. 74-85.
7. Struktura i rozwój wiedzy w metodologii naukowych programów badawczych Imre Lakatosa, [w:] „Filozofia", II, Prace naukowe WSP w Częstochowie, Częstochowa 2000, ss.107-123.
8. Obszary milczenia w nauce, [w:] „Skrytość w kulturze", K. Zamiara (red.), Poznań 2001, ss.99-114.
9. Grenzen der Rationalitat in der Wissenschaft. Schweigegebiete intellektueller Traditionen, [w:] "Rationalitat Heute" Gerhard Banse (red) Munster 2002, ss.287-299.
10. Dwudziestowieczna rewolucja w nauce, [w:] „Stan perspektywy filozofii. Filozofia a przełom wieków", Maciej Woźniczka (red.), Częstochowa 2003, ss.215-231.
11. Apokryficzność w nauce, [w:] „Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze", Colloquia Ethnologica t. I, J. Eichstaedt, Krzysztof Piątkowski (red.), Ożarów 2003, ss.231-243.
12. Dwa dyskursy o nieciągłości wiedzy: Thomas Kuhn, Michel Foucault, [w:] „Formacje dyskursywne kulturze, językach, i literaturze europejskiej XX wieku", Lucyna Rożek (red.), Częstochowa 2005, ss.125-141.
13. Średniowieczna wizja świata a nowożytne przyrodoznawstwo: ciągłość czy zerwanie? Rola tzw. poprzedników Galileusza w ukształtowaniu nowożytnego ideału nauki, [w] „Roczniki Antropologii Wiedzy", rocz. II, Wrocław 2006, ss.101-122.
14. Temporalność kosmosu, temporalność nauki: analogia, synchronia, synergia?, [w] „Czyj umysł? Krytyczne podejście do problemu podmiotowości", K. Zamiara (red.), Poznań UAM, 2007, ss.101-125.
15. Kulturoznawstwo z perspektywy filozofa nauki. Kilka historycznych uwag o „drodze środka" w naukowych poszukiwaniach form stałości, [w:] „Filozofia VII", pod red. R. Miszczyńskiego, Częstochowa 2010, s.67-93.
16. Czyż nie powinniśmy wychowywać dorosłych?. Kilka uwag o „Paideii" Jaegera, „Dziecko I", Wieluń 2010, s. 35-53.
17. Motyw milczenia w rekonstrukcjach wiedzy i jego poznawcze uwarunkowania na przykładzie wybranych koncepcji, „Filozofia autorska: propozycje: kolokwia filozoficzne II", [red] A. Zalewski Kraków 2011, s. 169-212.
18. Poznawcza waga zastosowań w wyjaśnieniach przyrodniczych i humanistycznym rozumieniu. Wspólny motyw w koncepcjach Thomasa Kuhna i Hansa-Georga Gadamera. [w] „Filozofia a nauki przyrodnicze. Od physis do metaphysis i anatropos". [red] M. Woźniczka, A. Marek-Bieniasz, wyd. AJD Częstochowa 2012, 49-81.
19. Poznawcze implikacje traktowania wiedzy jako przedmiotu badań. Dylemat perspektywy, skali i ciągłości w rekonstrukcjach historycznych. [w] „Jak uprawiać i pisać historię filozofii; jak jej nauczać?", [red.] M. Woźniczka, M. Rembiesz, wyd. AJD Częstochowa 2013, s 43-66.
20. Antycypacja czy nieporozumienie? Kilka uwag o podobieństwach wypowiedzi Ajdukiewicza i Kuhna o nieprzekładalności języków naukowych. [w] „Filozofia polska na tle filozofii europejskiej w XX wieku", [red.] M. Woźniczka, wyd. AJD Częstochowa 2014, s 285-307.